Tuesday 1 October 2013

Saya dan Ketam



Saya peminat makanan laut terutamnya ketam. Setiap kali ke restoran makanan laut, ketam pasti menjadi menu wajib. Berkhidmat 10 tahun di Negeri di Bawah Bayu menjadikan saya peminat ketam tegar.
Apabila pulang ke Semenanjung saya merasakan setiap hidangan ketam yang saya makan tidak terasa sedap di tekak. Ade saje kekurangannya di mana-mana.
Tidak fresh la...
Masak tak sedap la.. n 100 mcm alasan..
Tempat makan hidangan ketam paling sedap yang pernah melalui anak tekak saya nie adalah di Anjung Ketam di Labuan. Namapun Anjung Ketam da tentulah menghidang ketam terbaik, fresh dari laut dan restorannya pun tepi laut.. Sambil makan ketam sambil menghirup angin laut dan pemandangan laut terbenatang luas...

 Tempat ini memang TERBAIK! untuk merasai pelbagai masakan ketam yang fresh kerana  ketamnya semua masih hidup. Masak la apapun tetap sedap. Dan masakan kegemaran saya da tentulah ketam BUTTER MILK. Fuhh.. sadapnya.. menjilat jari..

Dulu ketika masih berkhidmat di Sabah saya dan sahabat2 sanggup drive jauh dari Keningau ke Menumbuk yang mengambil masa 2 3 jam, dan naik feri 2jam ke Labuan semata-mata untuk menikmati hidangan ketam yang lazat ini.. Sahabat-sahabat saya terutamanya Jijul dan Azleen yang mempunyai kegemaran yang sama pasti sanggup menemani saya ke Labuan semata-mata memenuhi permintaan ini.

Sehingga sekarang saya masih merindui hidangan ketam butter milk dan selalu bercita-cita ke Labuan semata-mata untuk menjamu selera di Anjung Ketam, Labuan. Semoga saya diberi rezeki dan kesempatan untuk ke sana Inshaallah..

Ketam Masak Kari dan Ketam Masak Telur Masin. Menu yang boleh tahan sedap.


Inilah ketam masak BUTTER MILK kegemaran saya.. Nyaman terasa kalau menghadapnya..

No comments:

Post a Comment