Tuesday 1 October 2013

Bacalah...



IQRA Bacalah.. Ayat pertama yang allah turunkan... Jadi kenapa kita tak  mahu membaca.
Sedarlah membaca tu ilmu.. biarpun  tak suka membaca tapi bacalah.. kerana ilmu tidak akan diperolehi kalau tidak membaca. 
Sahabat-sahabat saya di Universiti selalunya selepas saya memberi penerangan mesti diikuti dengan soalan 

"macam mana ko tahu?". 
Kenapa selalu nak tanya begitu.. da tentulah jawapannya. Bacalah..
Besar sebenarnya konsep membaca.. Semua org membaca tapi beza ilmunya apa yang telah dibaca.
Kenapa kena belajar kat Universiti sedang ilmu ada di mana-mana. Tak semestinya membaca mesti di Universiti baru berilmu. 
Jadi jawapannya Universiti adalah tempatnya yang akan mengiktiraf apa yang kita baca.
Jadi Bacalah dan masuk la Universiti.


Selepas setahun melalui kehidupan di Universiti semula, saya mula memahami kepentingan membaca. Saya percaya tesis sajana yang sedang saya usahakan sebenarnya adalah kayu pengukur berapa banyak saya membaca.. 

Semakin banyak saya membaca semakin bererti tesis saya.. Pengiktirafan yang saya dapat dari membaca berhelaia -helaian muka surat, beratus-ratus jurnal, buku dan disertasis menyebabkan saya dianugerahkan Ijazah Sarjana yang saya idamkan.. Asasnya bermula  dengan membaca..

Kalau kita sangat malas untuk membaca mungkin boleh mulakan dengan membaca alquran dan maknaya sekali.. Sehari sehelai muka surat dan pastinya kita akan terus menyemak helaian yang kedua dan seterusnya..Semoga ini mendorong kita untuk terus membaca..




Saya peminat Penulis Norhayati Berahim kerana tulisannya bukan setakat novel tetapi ada ilmu cuba disampaikan di dalamnya.


No comments:

Post a Comment